Det står inte still i målarverkstan även om det kan verka lite tyst.
Det är lite av hänsyn till dom jag jobbar med. Visserligen är den ene inte så personligt medveten då det är en tidsresa tillbaka till början av 1900-talet och en numera man som inte längre finns i livet, det är en beställning i miniformat från ett gammalt svartvitt fotografi.
Den andra beställningen är på ett något lite äldre fint par som i klassisk stil ska smälta in bland andra riktigt gamla oljeporträtt som hänger i en mycket fin och välbevarad herrgård i Östergötland. När jag snart är klar med samtliga porträtt ska jag höra med dom om att få visa porträtten på min hemsida, det är så det fungerar. Jag visar inte upp porträtt offentligt utan tillstånd.
Roligare än så här blir det inte när man inte kan visa framsidan på dukarna.
Jag har fått ett uppdrag och ska åka till Västerås för att fota ett litet barn. Det blir roligt att lära känna och göra ett konstverk på denna lilla. En så liten individ har inte satt sina permanenta anletsdrag än men om jag gör porträttet i helfigur så finns det mycket mer att lyfta fram och som bidrar till att det blir lite extra spännande. När barnet är så litet och tavlan modell större så blir helfigur väldigt bra. Lite annorlunda och ”lite mer” än porträtt.
Jag följer nyhetsflödet ganska intensivt när jag målar och vid en tidigare stor målning så skedde attentatet i Paris vilket jag nog alltid kommer att förknippa med den målningen. Nu vid denna nya beställning sker ett nytt, i Bryssel. Det är inte så roligt att förknippa målningar med terrordåd, men det blir tydligen så ibland.
Det jag ska göra är att förmedla glädje liv och värme i alla fall.