Ingen får nu lämna texten utan att ha läst!!!!
Papper och krita är något alla barn ska ha tillgång till, det är en viktig lek och inte bara tidsfördriv. Det har ett djupare psykologiskt syfte vilket inte så många vet om.
Men så har jag flertal gånger i mitt arbete och umgänge med barn och unga erfarit något som är riktigt oroväckande och ett brutalt misstag. För att göra det begripligt vill jag ge ett exempel.
En kille jag kände hade alltid ritat och ritat, mycket och utan hejd från den stund han kunde hålla en krita och fram till dess han fick sitt första betyg, det var då han skulle ”lära” sig rita, men där tog det slut!!!
Han hade som alla barn ritat för att utvecklas och mått bra utav det men en dag fick han beskedet i sin hand att rita och måla inte var hans starkaste sida, han fick veta att han inte var så bra på det!
Att hans ritande skulle bedömas som bra eller dåligt kom som en chock för honom. Från den dagen slutade han vara den kille som försjönk djupt i tecknandets psykologiska värld. Han slutade helt att teckna.
I den åldern handlar det inte om att kunna eller inte kunna rita, det är i det närmaste ett basalt behov hos barn, en viktig del av barnets utveckling.
Förövrigt kan kanske betyg ha sin funktion, det vill jag inte uttala mig om. Men här gör det mer skada än nytta.
Man kan bedriva teoretisk undervisning i konst, men aldrig bedöma barnets egna förmåga.
Att teckna och måla är ofta nästan lika självklart för ett barn som att äta. Det är en viktig lek och en del i utvecklingen.
I ett flyktingläger startade ett par initiativrika män ett projekt där de förvandlade ett tält till en teaterscen och alla barn uppmuntrades att uttrycka sina upplevelser i konstnärliga former. Dom tog en paus från den verklighet de befann sig i och begav sig in i en annan värld för att bearbeta och stärkas mentalt, för att hämta kraft och få redskap till att rusta sig som människa. Dom männen visste vad dom gjorde!
Resultatet blev, med enkla medel och omedelbar verkan, starkare och gladare små överlevare.
Tanken på att någon skulle ifrågasätta om barnen i lägret kunde eller hur avancerade dom var är naturligtvis helt absurd, eller hur?
Det är kultur och psykologi i nödvändigt samarbete.