Ofta går det i snigelfart när en målning i stort sett är färdig.
Jag brukar fota tavlan för att maila över till beställaren att betrakta resultatet.
Det är bara det att jag så gärna vill att presentationen av porträttet ska vara så nära överensstämmande med originalet som möjligt, vilket gör att det går mycket tid åt till inställningar som vitbalans, bländare, exponeringstider blixtarnas inställningar mm. och slutligen efter många timmar när resultatet är acceptabelt så känner jag att målningen behöver nog korrigeras lite till!! sedan får jag göra hela fotoproceduren igen, vet inte för vems skull, det är bara jag som alltid lyckas snöa in mig lite mot slutet.
Konkurrensen bland oss porträttmålare är inte så stor och vi som ägnar oss åt det som yrke är väldigt få.
Det är kanske inte alltid så lätt för den oerfarne att avgöra vad som är hållbart och bra målarkonst men om du som betraktare ser kritiskt på en porträttmålning som ska vara föreställande så är din känsla av hur du upplever ansiktet och kroppen avgörande.
Din erfarenhet av att se en hand eller arm och formen på en kroppsdel är inte ny, med andra ord är ofta din känsla av hur något ska se ut helt riktig även om du inte har någon erfarenhet av just måleri. Du ska inte blygsamt ursäkta dig med att, det ska nog se ut så för jag vet ju inte.
Han fick ett annat ansikte!
Ja, det där sista ja… Jag avskyr att fotografera målningar! Det bästa är så klart att göra det utomhus men sen ljuger kameran ändå… Att sitta och redigera har inte jag kunskap nog till- tack och lov har jag fått så pass mycket förtroende från de jag har målat åt att de litar på mig och mina mms 🙂
Jag försöker att hålla hakuna matata i tankarna annars skulle jag aldrig bli klar!
Men det där med att måla porträtt- hela tanken med det är ju att man ska känna igen den avporträtterade! Det är ju hela poängen 🙂 Det är ju därför det är viktigt med en personlig kontakt- men samtidigt så blir det (i alla fall för mig) att jag målar vad jag ser- att porträttet ändå innehåller en del av min tolkning av personen- den konstnärliga friheten…
Ett porträtt är så mycket mer än bara ett ansikte som naturligtvis måste vara porträttlikt.
Färgsättning, komposition, proportioner naturligtvis mm. och framförallt liv.
Jag använder oftast studioblixtar, då jag tröttnat på att vänta in det perfekta utomhusljuset samt väderlekens nycker.