Vid ett tidigare inlägg beskrev jag hur man på ett bra sätt spänner upp ett större akvarellark. Nu är det bara målningen som fattas.
Ibland fäster jag också, med PVA lim eller permanent spraylim (eller något annat lämpligt för ändamålet) dit tyg, tunt papper eller varför inte en oskrapad lott!
Man ”målar” sedan in föremålet i bilden. Kompositionen är ganska viktig när man gör inslag av kollage, då det inte är så lätt att ändra det som väl sitter.
Annars kan jag tycka att det är lättare om man tex. har ett hjälpvilligt litet barn som gärna sätter sitt avtryck på tavlan, att rädda målningen om man har akrylgrund, då är det nämligen bara att måla över förödelsen. Har man däremot rent papper som enda underlag är det nästan omöjligt att ändra på barnets hjälpinsats.
Alla mina barn har någon gång i ung ålder satt sin signatur på en pågående målning. Annars har dom faktiskt haft stor respekt för det jag gör, utan att jag knappt har behövt förklara för dom. Nu kom jag ifrån ämnet lite.
När jag täcker en stor yta med akryl/akrylmedia använder jag ibland en vanlig gummiskrapa.Vill man sedan teckna ovanpå färgen kan man få till en slät yta med en sån skrapa. Nu kan man varva mellan att teckna och måla som man vill och använda sin fantasi. Jag rekommenderar verkligen detta spännande sätt att skapa på.
Akryl kol kopparfärg och blyerts.
I dag tog jag årets första dopp, har man skelett så nära huden som jag har, alltså för lite underhudsfett, så är sjön Sommen än så länge rysligt kall. Barnen däremot tål tydligen det mesta.